Ekonomi

E-ticaret hacmi 800 milyar liraya ulaştı

Rapora göre Türkiye’de e-ticaret hacmi ve işlem sayısı her yıl artarak devam ediyor.

Halihazırda dünyanın en büyük 18. e-ticaret pazarına ev sahipliği yapan Türkiye, yerel alanda olduğu kadar uluslararası alanda da etkileyici bir yükseliş trendi içindedir.

Rapor, pandemi döneminde artan e-ticaretteki büyüme ivmesinin kısmen yavaşlasa da hem Türkiye’de hem de dünyada gücünü savunmaya devam ettiğini ortaya koydu.

Pandemi döneminin tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarında kalıcı bir değişim yarattığının vurgulandığı rapora göre; 2022 yılında dünya çapında 5,7 trilyon ABD doları pazar payı kazanan e-ticaret, 100,2 trilyon ABD doları olan küresel brüt hasılanın yüzde 5,7’sini temsil ediyor. E-ticaretin küresel perakende satışlardaki payı yüzde 22 oldu.

E-ticarette pandemi dopingi

Rapora göre; Türkiye’deki rakamlara bakıldığında; E-ticaret sektörünün büyüklüğü, 2022 yılında Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın (GSYİH) yaklaşık yüzde 6’sına tekabül eden 801 milyar TL’lik bir ekonomik hacme ulaştı.

Son 5 yılın verilerine bakıldığında e-ticaretin GSYİH içindeki payının sistematik bir artış göstererek yüzde 2,8’e çıktığı kaydedildi. Bu artışın yüzde 1,6’sı 2019’dan bu yana pandeminin etkisiyle kaydedilen büyüme için kaydedildi.

Türkiye’de e-ticaret faaliyetleri, toplam perakende içindeki %16,5’lik payla pazar dinamikleri açısından emsal ülkelere göre daha büyük bir ağırlığa sahip olsa da, sektörde değerli bir büyüme potansiyeli olduğu raporda vurgulandı.

Rapordan öne çıkanlar şöyle:

– Türkiye’de e-ticarette ortalama sepet tutarlarında 2020’den 2021’e 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL artış gözlemlendi. Aydan aya en büyük yıllık hacim artışı yüzde 200 ile Temmuz ve Ağustos aylarında gerçekleşti.

– Alışverişlerin çoğu Kara Cuma’da yapılır. Okula dönüş dönemi ile başlayan sonbahar dönemi ve Kara Cuma, Siber Pazartesi gibi özel kampanya dönemleri, sonbahar ile yılbaşı ortası arasındaki zaman diliminde alışverişin en üst seviyeye ulaşmasını sağlıyor. Günlük işlem sayılarının ortalama maliyetine bakıldığında, ortalama sürecin 1,3 katının gerçekleştiği ‘Okula Dönüş’ dönemi ilk sırayı alırken, onu ‘Kara Cuma haftası’ takip ediyor.

– E-ticaret platformlarını kullanan kullanıcı sayısı bir önceki yıla göre yüzde 2,2 arttı. 2022’nin prestijiyle birlikte kadın kullanıcı oranı yüzde 58, erkek kullanıcı oranı yüzde 42 olarak kaydedilirken, 2021 yılına göre kadınların payı yüzde 10 arttı.

Öne çıkan endüstriler

– 2022 yılında e-ticarette satış hacmi ve işlem sayısı bakımından en yüksek pazar payına sahip iş kategorileri sırasıyla moda ve aksesuar, elektronik ve teknoloji, kozmetik ve kişisel bakım, hizmet, turizm ve seyahat oldu. Bu beş segment, satış hacmi olarak e-ticaret segmentinin %63’ünü ve süreçlerin %66’sını oluşturdu.

– En dikkat çekici büyüme kozmetik ve kişisel bakım kategorisinde yaşandı. 2022 yılında küresel e-ticarette gerçekleştirilen süreçlerin üçte ikisi alternatif ödeme teknikleri ile gerçekleştirilmiştir. Türkiye’de ise dünya ortalamasının iki katı kadar klasik yöntemler tercih edildi. Kredi kartı en çok tercih edilen ödeme yöntemi olurken, banka kartı mikro işletmeler dışındaki tüm işletmelerde en çok tercih edilen ikinci ödeme yöntemi oldu.

– En çok satan 3 coğrafi bölge Marmara, İç Anadolu ve Ege olurken, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde en çok satan illerin bölge hacminden en yüksek payı almadığı kaydedildi.

‘İhracattaki pay yüzde 4’e çıkmalı’

ETİD Başkanı Emre Ekmekçi, Türkiye’de e-ticaretin genel ihracat içindeki payının yüzde 1’den yüzde 4’e çıkarılması gerektiğini söyledi.

Ekmekçi, “Artık yabancı müşterilere nasıl eser satabiliriz ve pazar çeşitlendirmesi konuşmamız gereken en önemli konular olmalı” dedi.

Pandemi döneminde e-ticaret alanında faaliyet gösteren işletme sayısında 7 kat artış olduğu belirtilirken, bu yıl prestijiyle e-ticarete giren KOBİ’lerde bir yavaşlama olduğu kaydedildi.

Sektörle ilgili açıklanan güçlendirme kararlarının yeni iş modellerinin önünü açmasını beklediklerini ifade eden Ekmekçi, şöyle devam etti: “Aynı zamanda bu tabanların aracı, toplayıcı ve e-ihracatçı modellerini ortaya çıkaracağını öngörüyoruz. Bundan sonra takviyeleri reel olarak kullanmak ve ihracatı artırmak bizim elimizde. Kuruluşlar kapsamında, pazara giriş raporu güçlendirme, dijital pazaryeri tanıtım desteği, e-ihracat teşvik desteği, sipariş karşılama hizmeti, depo kiralama eki, yurt dışı pazaryeri entegrasyon eki, hedef ülke e-ticaretinden alınan hizmet desteği ile online mağaza ve pazaryeri kuruluşu paydaşlar. Maliyeti artırmak şube için değerlidir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
escort
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
adalar escort
arnavutköy escort
ataşehir escort
avcılar escort
bağcılar escort
bahçelievler escort
bakırköy escort
başakşehir escort
bayrampaşa escort
beşiktaş escort
beykoz escort
beylikdüzü escort
beyoğlu escort
büyükçekmece escort
çatalca escort
çekmeköy escort
esenler escort
esenyurt escort
eyüp escort
fatih escort
gaziosmanpaşa escort
güngören escort
kadıköy escort
kağıthane escort
kartal escort
küçükçekmece escort
maltepe escort
pendik escort
sancaktepe escort
sarıyer escort
şile escort
silivri escort
şişli escort
sultanbeyli escort
sultangazi escort
tuzla escort
ümraniye escort
üsküdar escort
zeytinburnu escort
istanbul escort
istanbul escort